Fizikaóra középiskolásoknak
Az Atomenergetikai Múzeumban 2016 óta középiskolák 11. évfolyamos tanulói is részt vehetnek kihelyezett fizikaórákon. Ezek a tanórák már összefoglaló jellegűek. A téma alapja az energia fogalma. Az iskolai tanulmányok több tantárgynál, de elsősorban fizikából tanulnak a diákok sokat az energiáról.
A diákok egy, az energia fogalmára épülő előadáson vesznek részt, néhány kísérlet bemutatásával. A tanulmányokra építve a komplex gondolkodásra és a jelenségek közötti kapcsolatra hívjuk fel a figyelmet. A cél, hogy az egyes tantárgyakat és a tantárgyon belüli témaköröket ne különálló egységként kezeljék és értelmezzék, hanem vegyék észre a kapcsolatot ezek között.
A kapcsolatot a különböző részek között az energia átalakítása, az energiamegmaradás jelenti. Kitérünk a hatásfok és a teljesítmény fogalmára is, valamint a munka, a hő és az energia kapcsolatára.
Az energiatermelés és -szállítás, esetleg -raktározás is szerepel az órán, bemutatjuk az energiatermelés hazai lehetőségeit, a megújuló és a nem megújuló energiaforrásokat és a környezeti hatásokat. Bemutatjuk a sugárzásokat és az atomok, atommagok átalakulásakor felszabaduló energiát és ezek felhasználási lehetőségeit. Természetesen szó van a sugárvédelemről és a sugárzások élettani hatásairól, valamint a mérési lehetőségekről is.
Az előadáson érintett fogalmak:
-
mechanikai munkavégzés;
-
mechanikai energiák fajtái;
-
hő és belső energia;
-
teljesítmény;
-
hatásfok;
-
energiamegmaradás;
-
elektromos energia;
-
mágneses tér energiája;
-
atomok, atommagok;
-
atommagok átalakulása és a sugárzások;
-
sugárzások mérése, detektálása;
-
atomenergia;
-
sugárvédelem;
-
gazdasági és környezetvédelmi problémák;
-
energiahatékonyság.
Kísérletek:
-
gőzgép bemutatása;
-
elektromos állapot Van de Graaf-generátorral;
-
energiatermelés generátormodell segítségével;
-
transzformátor működése;
-
indukció és a mágneses tér energiája;
-
GM-csővel a sugárzások detektálása és a sugárvédelem lehetőségeinek áttekintése.
A program célja a komplex szemléletmód fejlesztése, az energia fogalmának széles körű megismerése és a különböző területek kapcsolatainak áttekintése. Szeretnénk, ha a program résztvevői kritikusan tekintenének a hétköznapi életben használt energiára és felismernék az energiatermelési módok környezeti hatásait, hogy így önálló véleményt tudjanak formálni ezt érintő kérdésekben. Felhívjuk a figyelmet a tudatos fogyasztásra és az energiatermelés és -felhasználás során felmerülő környezetvédelmi kérdésekre is.