Atomenergetikai Múzeum

Élménynapot tartottunk

 

 

Időről időre jó egy pillanatra megállni és visszatekinteni, hogy évek tapasztalatai miképp formálódtak ötletekké, miképp valósultak meg. Ha csak az elmúlt pár esztendő fejlesztéseit nézzük: három, okoseszközökkel működő alkalmazás, egy interaktív tudáskapszula, kettő különböző négytáblás installáció és a Gesztenyés utcai kiállítótérben a négy „kapszula” tükrözik azt az AEM-es múzeumpedagógiai törekvést, ami arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a természettudományok lenyűgöző, de sokszor összetettnek és nehéznek gondolt világa bárki számára, már egészen az óvodáskortól kezdődően érthetővé válhat.

Az Atomenergetikai Múzeum hagyományosan tavasszal zajló Teller Ede vetélkedője ugyancsak ennek az ismeretterjesztő küldetésnek a része, ahol a legfontosabb cél a tehetségkutatás, a lehetőség biztosítása a diákok számára, hogy a saját mindennapjaikban is meglássák a tudomány jelenlevőségét. 2020 óta országos, online, egyéni formában jelentkezhetnek az általános iskola 7. és 8. osztályos tanulói az AEM vetélkedőjére, míg a lassan egy évtizedes múltra visszatekintő helyszíni csapatverseny idén a régió középiskolásainak tudáspróbája volt, amelynek során a természettudományokat látványos, érdekes és a legkevésbé sem a tankönyvekből tanulható módon ismerhették meg a megmérettetésen részt vevő diákok – a fizikát kiemelve, de nem kizárólagosan arra fókuszálva. Éppen ezért nem meglepő, hogy a többállomásos versenyfordulón – amelynek témája a tévhitek voltak az AEM megnyitásának 13. évfordulójához kapcsolódóan – a különböző elméleti feladatokhoz gyakorlati rész is társult idén is, amelyekhez a Paksi Atomerőmű rendészeti szervezete és létesítményi tűzoltósága biztosította a saját területeikről a legkevésbé sem hétköznapi eszközöket, mint a hidraulikus emelő, a különböző tömlők és a csigás emelő vagy épp az airsoft.

A feladatok kiértékelése alatt még több élmény átélésére kínálkozott lehetősége a diákoknak, hiszen megcsodálhatták a paksi panorámát a Bronto emelőkosaras tűzoltóautóról, célzókészségüket pallérozhatták a rendészek foglalkozásán, vagy épp egy speciális mentőcsónakban utazva nézhették meg a Paksi Atomerőművet a Dunáról. Härtlein Károly mesteroktató az idei évben is ellátogatott az Atomenergetikai Múzeum vetélkedőjére, hogy interaktív fizikafoglalkozásán a gyakorlatban, szemléletes módon láthassák a diákok a törvényszerűségek működését.

I. hely: Energetikai Technikum és Kollégium: Csapó-Kun Réka, Steiner Iván, Nyulasi Bence

II. hely: Energetikai Technikum és Kollégium: Laposa Márton, Tóth Benedek, Szegi Tamás

III. hely: Baranya Vármegyei SZC Mohácsi Radnóti Miklós Technikum és Szakképző Iskola: Müller Vivien, Berta Dorián, Haraszti Alex.

 

 

 

ESEMÉNYEK