Atomenergetikai Múzeum

2016

Az Atomenergetikai Múzeum (AEM) természettudományi tárgyakat népszerűsítő, 2015/16-os tanévi múzeumpedagógiai programsorozata idén is a nyári jutalomtáborral ért véget.

A rendezvényt idén ismét a tanévzárót követő héten – június 20–24. között – bonyolítottuk. A tanintézmények ajánlásával 8 iskolából összesen huszonnégy tanuló vehetett részt a nyári táborban.

A jó hangulatú, a Duna két partján lakók között ismeretségeket hozó tábori program fő célja a természettudományi tárgyak iránti érdeklődés erősítése.

A diákok egész napos, illetve éjszakai felügyeletét is szakavatott múzeumi szakemberek és pedagógusok látták el. A bentlakásos tábor lakóit ismét a – már felújított – Energetikai Szakgimnázium kollégiumában szállásoltuk el. Reggelire és vacsorára a Vak Bottyán Gimnázium étterme, míg az ebédet az atomerőmű konyhája biztosította a táborlakók számára.

A diákok két – Proton és Neutron elnevezésű – csoportra osztva különféle megmérettetéseken vettek részt. A paksi helyszínek között kerékpárral közlekedtek, fokozott figyelmet fordítva ezáltal a környezet védelmére és az egészséges életmódra is.

Az első nap az ismerkedéssel és a helyszín megismerésével telt. A kollégiumi szobák birtokbavétele és a biciklik elosztása, válogatása nagy izgalommal járt. Tovább fokozta az izgalmat az erőmű területére történő belépés után a múzeumban megtartott tárlatvezetés, amelyen elhangzott információk ismerete szükséges volt a két nap játékainak sikeres megoldásához.

A táborlakók szerint a keddi nap volt a legélménydúsabb, mikor is Balatonfüredre utaztunk. Az időjárás kegyes volt hozzánk, és a táborozók fele hajóval, még a másik fele biciklivel tette meg a Balatonfüred és Tihany közötti távolságot. Odaérve megnéztük az apátságot, és ezt követően a festői tihanyi kilátásban gyönyörködhettek a gyerekek. Majd a sétányon lévő kézműves fagyizót vettük célba. A balatoni strandolás idő hiányában elmaradt, viszont a veszprémi állatkertben eltöltött közel 3 óra kárpótolta a gyerekeket. A Füreden elfogyasztott svédasztalos vacsora nagy gasztronómiai élményt nyújtott a gyerekeknek. Az étkezés után a fáradt csapat buszra szállt, és a 21:30-as érkezés után elfoglalták a szállást.

A következő napokban a város látványosságait, nevezetességeit tekintettük meg vendégeinkkel. Meglátogattuk a Paksi Képtárat, ahol képzőművészeti foglalkozással vártak bennünket. A gesztenyefasor és a Duna-korzón tett séta élménye után megebédeltünk, majd busszal Dunakömlődre mentünk, ahol a helyi templomot tekintettük meg. Az akolitus (oltáriszentség rendkívüli kiszolgáltatója) segítségével megismerkedhettünk Kömlőd történetével, a szertartásokon használatos miseruhákkal és a kegytárgyakkal. A bátrabbak az orgonát is kipróbálhatták.

A programjaink során meglátogattuk a Karbantartó és Gyakorló Központot, a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Kft.-t és a látogatóközpontot. Lehetőséget kaptunk a – a kajak-kenu szakosztály jóvoltából – a sárkányhajó kipróbálására. Az est fénypontja a csónakház területén celebrált – a közös rőzse- és fagyűjtés utáni – szalonnasütés volt.

Pénteken a Proton és a Neutron csapat harcba szállt a fődíj elnyeréséért. A jó hangulatú, mindenki számára élményt nyújtó versenyben a Proton csapat aratott diadalt. A fair play szabályai szerint a fődíjat, a tortát, a győztes csapat megosztotta a kevés ponttal lemaradt második helyezettel. A tábor zárására a múzeumban került sor, majd a szállásra biciklizve, a csomagjaikat összeszedve vittük vissza a bicikliket a bérbeadó cég telephelyére. Délután 4 órakor búcsúztunk el a táborlakóktól, majd buszra szállva lakhelyükre szállítottuk őket. A gyerekeikre várakozó szülők köszöneteiket fejezték ki a cégvezetés irányába a nyári tábor megszervezéséért.