Atomenergetikai Múzeum

Tolózár

 

Hajtómű és tolózár

A tolózár egy 30SZ927NZS típusú szerelvény, amely egy DN 500-as csővezetékbe van beépítve, és 25 bar névleges nyomású. Ezeket az armatúrákat jellemzően a biztonsági hűtővízrendszer nyomvonalába építik be. A rendszer nyomása 6-6,5 bar között változik. Nyit-zár funkciója van, más mozgást nem végez. Leggyakrabban a technológiai kondenzátor környékén találhatóak, de ilyen armatúrák vannak rendszeresítve a fő kondenzátumrendszer szívóágában is. Ez az egyetlen olyan típusú tolózár az erőműben, amely forgóorsós kialakítású.

A hajtómű és a tolózár között van egy körmös kuplung, amelyen keresztül a hajtómű forgómozgást ad át ennek a toló-záró orsónak. Ezeket a tolózárakat az 1982-ben indult 1. blokkon szerelték be, és jelen pillanatban is ezek vannak rendszeresítve. Egyébként ezek stabil, orosz gyártmányú tolózárak, igaz a karbantartásuk nem egyszerű, hiszen a tolózár 15-16 mázsa, hajtóművel együtt közel két tonna. Karbantartásukra fordítható idő kötött. A rendszerben betöltött szerepük miatt karbantartásuk hossza általában 16 órában határozható meg.

Most indult el az a program, amely során a biztonsági hűtővízrendszer 200 milliméter fölötti csővezetékeit és armatúráit cserélik. Ennek során nem ezeket a típusú szerelvényeket építik be, hanem pillangószelepeket, amelyeknek szerelése egyszerűbb, súlyuk pedig lényegesen kisebb, mint ezeknek a berendezéseknek.

A nagy tolózárakat nem kézzel mozgatják, hanem villamos hajtóművel, mondja Szabó Lajos, az Armatúra- és Csővezeték-karbantartó Osztály műszaki ellenőre. A villanymotor meghajt egy tengelyt, a tengely egy csigakereket, amely átviszi a hajtást az armatúra felé, és nyitja vagy zárja az armatúrát (tolózárat). A szóban forgó hajtómű B-G típusú, egynyomatékos, a legnagyobb hajtómű, hiszen van ezenkívül B és V típusú is, amelyek jóval kisebbek.

Kialakítása, mechanikai felépítése egyszerű, ebből kifolyólag megbízhatósága magas, karbantartási igénye csekély. Csak zárónyomatékkal rendelkezik, nyomatéktartományuk szerint három fajtájuk létezik: 120-250 Nm, 250-800 Nm, 1000-2250 Nm.

A múzeumban kiállított berendezést az atomerőmű Armatúra- és Csővezeték-karbantartó Osztálya hozta olyan állapotba, hogy kiállítható legyen.

 

ESEMÉNYEK