Atomenergetikai Múzeum

2019.03.11

Megoldások – A múzeum válaszai az ismeretterjesztés kihívásaira

Paks, 2019. március 7. – A múzeum megnyitásának 7. évfordulóján a természettudományos edukáció kérdésköre állt középpontban. A fél évszázada megkezdődött atomerőmű-építkezést megelőző időszaktól napjainkig a fiatalokat célzó kiadványokat vonultatja fel a kamarakiállítás, a rendezvény előadói pedig a különböző korosztályokhoz igazított múzeumi programokat mutatták be.

A pedagógusokat is megszólító jubileumi programon az érdeklődők a múzeum megoldásait ismerhették meg a különböző korosztályok számára összeállított edukációs tartalmak segítségével. Ezek mindegyikében közös, hogy az élményközpontú tudásátadás jellemzi őket, vagyis óvodástól az egyetemistáig az adott korcsoport számára érdekesen feldolgozott, megfelelő eszközöket használó, kísérletekkel és interaktivitással átszőtt programon vehetnek részt a gyerekek. Ehhez kapcsolódóan a múzeum bemutatta az Élet az atomerőműben című, gyermekeknek szóló leporelló-kiadványt, amely a legfontosabb, de ezzel együtt könnyen befogadható információkat tartalmazza a 6–12 éves korosztály számára.

Az atomenergetika megismertetése mellett olyan ismeretanyagot is biztosít a múzeum, amelyekről az energiatermelés kapcsán beszélni érdemes: a környezettudatosság, a megújuló energiaforrások, az atomerőművek klímaváltozást csökkentő hatása, az atomerőmű műszaki-innovációs tevékenysége.

A program másik célja, hogy az oktatási intézmények, illetve az edukációban szerepet vállaló intézmények a múzeumra akár alternatív oktatási helyszínként is tekintsenek, hiszen az együttműködésnek számos formája lehetséges. Az óvodásprogramokon, fizikaórákon és -versenyeken túl a múzeum lehetőséget nyújt közös, tematikus programok megvalósítására, gyakorlati órák megtartására.

A múzeum fogadóterében helyet kapott kiállításban a fiatalok természettudományos ismeretterjesztését szolgáló kiadványok tekinthetők meg az 1950-es évektől napjainkig. Az atomenergetika békés célú felhasználásáról szóló döntés előtt, az építkezés időszakában, az üzemeltetés évtizedeiben és az új blokkok építésének küszöbén egyaránt elengedhetetlen a természettudományos edukáció.

„Fontos, hogy az emberek tisztában legyenek a természettudományok alapvető kérdéseivel, mert csak így hozhatnak megfontolt döntéseket a tudomány és a technika eredményeivel egyre jobban átszőtt világunkban.” (Stephen Hawking)

 

                Dr. Kovács Antal                                                                   Enyedi Bernadett

        kommunikációs igazgató                                                              múzeumvezető

ESEMÉNYEK